Hak anak-anak yang perlu ditunaikan


Seringkali kita memperkatakan tentang apa yang perlu kita lakukan sebagai anak di dalam menunaikan kewajipan kita terhadap kedua2 ibu bapa kita. Tetapi, sebagai ibu dan bapa, apa pula hak-hak anak yg ada pada kita yg perlu kita tunaikan?

Ketika membaca majalah Anis keluaran Oktober 2010, 6 hak anak yang perlu diberikan oleh ibu bapa ada dibincangkan. Berikut adalah hak-hak mereka yang telah digariskan.

  • Mencontohi pendidikan Allah dan Rasul
Sabda Nabi Muhammad s.a.w, "Setiap anak yang lahir itu adalah dalam keadaan fitrah (Islam; suci bersih). Maka ibu bapanyalah yang bertindak menjadikan ia Tahudi atau Nasrani atau Majusi." Maka, untuk memelihara fitrah itu maka anak itu hendaklah disirami ajaran Kitabullah dan sunnah, satu-satunya pendidikan yang terjamin mampu menyelesaikan masalah manusia.
  •  Keadilan
Ibu bapa perlu berlaku adil di antara anak-anak mereka. Keadilan dalam mendidik anak sememangnya dituntut oleh Islam. Sabda Nabi s.a.w "Bertakwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah di antara anak-anak kamu." (riwayat Muslim).
Di dalam sabda baginda yang lain pula, Nabi Muhammad s.a.w bersabda "Berbuat adillah di antara mereka (anak lelaki dan perempuan)." (riwayat Bazzar daripada Annas r.a)
  • Memberi dan meperlihatkan kasih sayang
Seorang Arab Badwi menanyai Rasul s.a.w "Apakah engkau menciumi mereka (anak-anak), (sedangkan) kamitidak pernah bernuat demikian (kepada anak-anak kami)." Nabi s.a.w pun bersabda "Apakah engkau tidak takut nanti Allah akan mencabut perasaan kasih sayang dari hatimu?" 9riwayat Imam Bukhari daripada Sayidatina Aisyah r.a).
  • Menyediakan benteng ketahanan dan ilmu
Ibu bapa perlu menyediakan benteng ketahanan dan ilmu supaya anak-anak mampu mengahadapi cabaran hidup dan sejahtera dunia dan akhirat. Saiyidina Umar al-Khattab r.a pernah berkata "Sesungguhnya anak-anak kamu itu dijadikan untuk generasi lain daripada generasi kamu, dan dijadikan mereka untuk menghadapi zaman yang lain dari zaman yang kamu hadapi sekarang ini."
  • Menyediakan role model
Anak-anak sesungguhnya lebih senang mempelajari dari apa yang dilihat dari apa yang diberitahu. Jadi, untuk menjadi pendidik dan ibu bapa yang berjaya, kita perlu menunjukkan contoh dan tauladan yang baik kepada anak-anak sendiri.
  • Berjiwa murabbi (pendidik)
Sabda Nabi Muhammad s.a.w "Semoga Allah memberikan kasih-sayang kepada orang tua yang mendidik anaknya untuk berbakti kepada dirinya." (riwayat Abu asy-Syeikh)

Walaupun garis panduan ini boleh dikatakan sesuatu yang common sense, soalnya adakah kita sebagai ibu bapa telah melaksanakan hak-hak anak-anak kita seperti yang dituntut? Semoga kita menjadi ibu bapa yang berjaya mendidik anak-anak untuk kesejahteraan mereka dunia dan akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...