Petua Tidur Si Kecil yang Lena

Assalamualaikum,

Memang dah lama saya mencari topik macamana nak tolong anak tidur ni. Sebabnya? Memangla anak2 gadisku yang dua orang ni susah sangat tidur. Yang nombor dua takla susah sgt sebenarnya, tapi yang sulong tu... aduhai.... nak menangis suruh dia tidur, baik tidur petang atau tidur malam.

Tak kisahla petang main mcm mana pun, ingat dia dah penat, tapi bila sampai malam... still susah jugak tidur. Tutup lampu, tutup tv... dia masih tak tidur, terkebil2 sorang2. Last2 maknya la yg tertidur dulu. 

Pagi ni, terjumpa petua tidur ni kat forum ratuhati.com... jadi terfikir boleh berkongsi bersama. Mana2 yg boleh dipraktikkan, bolehla dicuba nanti. Cuma, mmm tak taula tapi rasanya bahagian yg kata rutin tidur anak patut bermula pukul 6.30 ke 7.30 malam tu rasanya mungkin tak dituruti oleh kebanyakan anak2 kat Malaysia kot (atau anak saya je yg tak tidur awal mcm tu? Ntahla). Kepada ibu bapa yang ada petua2 tersendiri, sudilah kiranya tinggalkan comment anda, boleh sama2 kita berkongsi. 

Apakah petua untuk menidurkan si kecil dan mengelakkannya daripada kerap terjaga atau mendapat mimpi ngeri? KANAK-KANAK yang tidak memperoleh tidur yang mencukupi lebih cenderung menjadi terlalu letih sepanjang hari dan kerap mengantuk. Dalam sesetengah kes, mereka juga kerap menukar lokasi tidur pada waktu malam atau mempunyai lebih banyak masalah tidur. Berikut petua untuk menidurkan anak.

  • Pastikan anak memperoleh tidur yang mencukupi
    Berdasarkan Yayasan Tidur Kebangsaan Kanada, setiap bayi memerlukan 14 hingga 15 jam untuk tidur pada setiap hari. Kanak-kanak pula memerlukan tidur selama 12 hingga 14 jam sehari manakala pelajar pra-sekolah memerlukan 11 hingga 13 jam sehari bagi membolehkan tubuh mereka berfungsi dengan baik.
  • Tidurkan waktu dia mengantuk
Sebaik-baiknya rutin tidur bayi anda patut bertahan selama 30 hingga 60 minit bagi setiap kali tidur manakala bagi kanak-kanak yang sudah memasuki alam persekolahan pula, rutinnya adalah di antara 20 hingga 30 minit.
  • Cahaya mentari sebagai loceng
    Cahaya mentari memainkan peranan yang penting untuk membetulkan pola harian tidur si anak. Pendedahan anak kepada sinar matahari sebaik sahaja dia terjaga dari tidur boleh memberinya petanda semulajadi bahawa hari sudah siang.
  • Persekitaran tidur selesa
    Ini bermakna persekitaran tidur yang baik adalah dingin, gelap, senyap dan selesa. Pastikan juga si kecil tidur di atas tilam yang selesa dan memakai baju tidur yang tidak menganggunya sepanjang waktu tidur.
  • Persekitaran yang selamat
    Periksa bilik tidur anak terlebih dahulu dan pastikan bilik tidurnya bebas daripada barangan yang bersepah sehingga menganggu keselesaan untuk tidur.
  • Ajar anak cara tidurkan dirinya
    Teruskan mendidik anak tentang kepentingan mempunyai rutin tidur yang menenangkan. Berikan juga tumpuan kepada kesan berkaitan tidur yang mungkin mempengaruhi tabiat tidur anak anda. Galakkan anak belajar menenangkan diri sekiranya terjaga pada waktu tengah malam. Kira-kira satu pertiga daripada kanak-kanak yang sudah bersekolah masih memerlukan bantuan ibu bapa untuk kembali kepada tidur setelah terjaga.
  • Tetapkan rutin tidur
    Waktu tidur untuk si kecil atau kanak-kanak yang sudah memasuki alam persekolahan sepatutnya bermula antara pukul 6.30 petang hingga 7.30 malam. Namun, dalam sesetengah kes istimewa seperti jika terdapat majlis khas, elakkan daripada membiarkan anak tidur lewat terlalu kerap. Ini bagi mengelakkan pola aktiviti harian mereka terjejas.
  • Jangan abaikan tidur petang
    Apabila anak anda tidak lagi mengamalkan tabiat tidur petang, anda boleh menggalakkannya menggantikan tabiat tersebut dengan masa untuk bersantai. Dengan ini, masa santai itu bukan sahaja memanfaatkan si anak malahan anda berdua.
  • Makanan yang betul
    Jika anda menghidangkan makanan berkarbohidrat kompleks bersama protein, anda sebenarnya memberi anak anda snek yang dibekalkan dengan 'kuasa' berpanjangan. Ini akan mengelakkannya daripada terjaga pada bila-bila masa. Berbeza dengan makanan kaya protein atau gula, tenaga yang diperoleh daripada makanan-makanan ini akan menyukarkan rutin tidurnya daripada berjalan lancar. Seperkara yang perlu diingati ialah perhatikan waktu pengambilan hidangan berat agar tidak terlalu dekat dengan waktu tidur.
  • Aktiviti fizikal penggalak tidur
    Wujudkan peluang untuk anak anda melakukan aktiviti fizikal pada siang hari agar dia dapat tidur lena pada sebelah malam. Berikan peluang kepada bayi anda untuk melakukan sedikit senaman ringan di atas lantai, misalnya merangkak.
  • Gangguan teknologi
    Gajet seperti komputer mahupun televisyen boleh menganggu ketenteraman sebelum masuk tidur. Jadi, elakkan anak-anak terlalu terpengaruh kepada aktiviti gajet.
Dipetik daripada buku Sleep Solutions For Your Baby, Toddler and Preschooler oleh Ann Douglas.

Sumber: komuniti_oku @ googlegroups

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...